Privacyverklaring

Dit is de privacyverklaring van Bureau Inkomensbeheer Zuid. Bureau Inkomensbeheer Zuid is gespecialiseerd in curatele-, mentorschaps- en bewindvoeringstrajecten. In deze privacyverklaring informeren wij aan alle cliënten van Bureau Inkomensbeheer Zuid welke persoonsgegevens wij van onze cliënten verwerken en waarom we dat doen. Daarnaast leggen we uit hoe u, als cliënt, ons kunt bereiken als u vragen hebt over de wijze waarop we omgaan met uw persoonsgegevens of als u gebruik wilt maken van één van uw rechten onder de geldende privacywetgeving.

waarom gebruiken we persoonsgegevens?

Bureau Inkomensbeheer Zuid gebruikt de persoonsgegevens van haar cliënten in de eerste
plaats voor de uitvoering van haar diensten voor de cliënt en het verantwoorden van haar
werkzaamheden aan de opdrachtgever van Bureau Inkomensbeheer Zuid. De diensten van
Bureau Inkomensbeheer Zuid aan haar cliënten zien op:

  • het aanvragen c.q. begeleiden van aanvragen van beschermings- en schuldenbewind
    bij de rechtbank;
  • het optreden als bewindvoerder in beschermings- en schuldenbewind zaken;
  • het aanvragen c.q. begeleiden van aanvragen van een ondercuratelestelling bij de
    rechtbank;
  • het optreden als curator van een onder curatele gestelde cliënt;
  • het aanvragen c.q. begeleiden van aanvragen van mentorschap bij de rechtbank;
  • het optreden als mentor voor cliënten met mentorschap.

Aanvragen vinden plaats na overleg met u of met uw vertegenwoordiger. Om deze diensten goed uit te kunnen voeren, verwerkt Bureau Inkomensbeheer Zuid de gegevens verder voor facturatie, managementinformatie en kwaliteitsbewaking. Deze verwerking vindt plaats op grond van de gerechtvaardigde belangen van Bureau Inkomensbeheer Zuid.

Welke persoonsgegevens verzamelen we?

Om deze diensten goed te kunnen leveren worden, afhankelijk van de afgesproken methodiek, de volgende categorieën persoonsgegevens – van de cliënt- door Bureau Inkomensbeheer Zuid verzameld, gebruikt en bewaard:

  • Contactgegevens: naam, adres, woonplaats, e-mailadres en telefoonnummer;
  • Financiële gegevens: inkomensgegevens, schuldenpakket, bankgegevens, BSN en zorgverzekeringsgegevens;
  • Dossier gerelateerde overige documentatie: Plan van Aanpak, relevante correspondentie en overeenkomsten, werkgevers- of bedrijfsinformatie, legitimatie, machtigingen, overeenkomsten en voortgangsverslagen van dossierbehandelaars;
  • Juridische gegevens: beschikkingen en uitspraken die relevant zijn voor de behandeling van het dossier.
  • Medische gegevens: enkel voor zover relevant voor de dienstverlening

Wanneer en met wie delen we persoonsgegevens?

Voor effectieve dienstverlening is samenwerking met andere partijen nodig. Wanneer dat het geval is, delen wij uw persoonsgegevens tijdens de uitvoering van de dienstverlening met die andere partijen. Voor alle duidelijkheid: het delen van uw persoonsgegevens met andere partijen vindt enkel plaats als dit noodzakelijk is voor de met u overeengekomen dienstverlening. Indien uw instemming niet besloten ligt in de met u gesloten overeenkomst, dan vragen wij u hier voorafgaand toestemming voor. Wilt u uw toestemming intrekken? Neem dan contact op met uw contactpersoon bij Bureau Inkomensbeheer Zuid. Partijen waarmee gegevens worden gedeeld kunnen zijn:

  • Instanties: Belastingdienst, UWV en rechtbank
  • Schuldeisers: Het kan nodig zijn om gegevens uit te wisselen met schuldeisers om bijvoorbeeld een regeling of akkoord te treffen.
  • Andere hulpverleners: Problemen met schulden staan vaak niet op zichzelf. Indien noodzakelijk en relevant, vindt afstemming plaats met andere partijen zodat wij u goed van dienst kunnen zijn.

Daarnaast kunnen uw gegevens gebruikt worden voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden. Voorwaarde is dat uw persoonlijke levenssfeer niet onevenredig wordt geschaad. Gegevens worden voor dit doeleinde enkel geanonimiseerd gebruikt. Gegevens worden ook met derden gedeeld als daarvoor een wettelijke of gerechtelijke verplichting bestaat.

Wat doen we aan de beveiliging van uw gegevens?

Bureau Inkomensbeheer Zuid heeft passende technische en organisatorische maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking. Bureau Inkomensbeheer Zuid streeft er naar om zoveel mogelijk gegevens binnen de Europese Economische Ruimte (EER) te verwerken. Als er toch gegevens buiten de EER worden verwerkt, bijvoorbeeld door een dienst uit de USA (de Verenigde Staten), dan neemt Bureau Inkomensbeheer Zuid de nodige maatregelen om te verzekeren dat alle doorgegeven persoonsgegevens adequaat worden beschermd.

Hoelang bewaren wij uw gegevens?

Bureau Inkomensbeheer Zuid bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan noodzakelijk voor de verwezenlijking van de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld en worden verwerkt,
tenzij Bureau Inkomensbeheer Zuid wettelijk gehouden is om gegevens langer te bewaren. Voor dossiers bij bewindvoering en curatele hanteren wij doorgaans een bewaartermijn van 7 jaar na afronding van het dossier. Wordt uw aanvraag afgewezen, dan worden uw persoonsgegevens tot 1 jaar na de afwijzing bewaard.

Wat zijn uw rechten als het om uw persoonsgegevens gaat?

Via MijnDossier heeft u inzage in een groot deel van de van u geregistreerde persoonsgegevens.

Als u inzage wenst in gegevens die PLANgroep van u heeft, of als u uw gegevens wilt laten wijzigen of verwijderen kunt u dit kenbaar maken via het formulier onderaan op deze pagina.

Dit geldt ook voor het overdragen van uw gegevens aan een andere organisatie of om te verwerking van uw persoonsgegevens te laten beperken. Mocht u een datalek of klacht willen melden, of u wilt de privacy manager spreken kan dit ook door middel van het formulier onderaan deze pagina.

Wijzigingen

Bureau Inkomensbeheer Zuid behoudt zich het recht voor om wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring. De meest recente versie staat steeds op de website van Bureau Inkomensbeheer Zuid.

Wet Huis voor Klokkenluiders

Conform de Wet Huis voor Klokkenluiders kunt u via privacy@cohedron.nl onze klokkenluidersregeling opvragen. Hierin treft u aan wanneer en hoe u een melding kunt doen, alsmede de procedure die doorlopen wordt nadat er een melding is gedaan.

Vragen, opmerkingen of klachten

Indien u vragen, opmerkingen of klachten heeft met betrekking tot deze privacyverklaring of de wijze waarop Bureau Inkomensbeheer Zuid uw gegevens registreert en verwerkt, dan
kunt u contact met onze Functionaris Gegevensbescherming opnemen door een brief te sturen naar Bureau Inkomensbeheer Zuid t.a.v. de Functionaris Gegevensbescherming, Postbus 340, 4100 AH Culemborg. U heeft ook het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens als u het niet eens bent met de wijze waarop wij met uw persoonsgegevens omgaan.

Versie: 1.0
Deze privacyverklaring is van kracht vanaf 25 mei 2018


<br\>

Privacy verzoek